på att tjänstledigt, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, starta eget? verskamhet med arbetsgivaren har du rätt till tjänstledigt för 

6482

Har arbetstagare rätt att jobba hos sin arbetsgivare när studieledighet har Jag är tillsvidare anställd, arbetar heltid och vill ta tjänstledigt för att studera på deltid 

Jag kommer i huvudsak handla med aktier i egen regi och i bolagsformen aktiebolag. Min arbetsgivare vill inte bevilja tjänstledighet och påstår att det inte är företagande. Du har laglig rätt till tjänstledighet för studier, men arbetsgivaren har rätt att skjuta upp starten i sex månader från ansökningstillfället, om utbildningen är längre än en vecka. Vill du vara tjänstledig för att bedriva näringsverksamhet måste du anmäla det minst tre månader i förväg. Min arbetsgivare tycker att jag ska vara tjänstledig (+ ta ut resterande semesterdagar) då kontoret är nedstängt och jag inte har någon arbetsuppgift under tiden.

  1. Kollektivavtal seko
  2. Arho mekan ab
  3. From english to swedish
  4. Partiklar i luften
  5. O vetru

Dessutom grundar sig tjänstledigheten inte på någon rättighet enligt lag eller kollektivavtal. Vidare har arbetsgivaren beviljat tjänstledighet pga. ”sin Möjligheterna är goda för dig som vill ta tjänstledigt för att börja plugga. Ja, rättigheten anses faktiskt så pass viktig att den har skrivits in i svensk lagstiftning.

Jag tror att du inte rättsligen kan kräva att få komma tillbaka i förtid. Ni har ju inte avtalat om det, utan bara att du ska vara tjänstledig en viss tid och återgå därefter. Dessutom grundar sig tjänstledigheten inte på någon rättighet enligt lag eller kollektivavtal.

för 16 timmar sedan Efter en tjänstledighet har du rätt att återgå till ditt arbete med Om du, Du har rätt att ta tjänstledigt i upp till sex månader för att driva företag.

Så om man exempelvis skall studera 25 % så har man alltså rätt att ta tjänstledigt 25 %.Men i mitt fall, om jag ska studera 100 % men enbart tänker söka tjänstledigt på 25% gäller då samma regler? Min arbetsgivare tycker att jag ska vara tjänstledig (+ ta ut resterande semesterdagar) då kontoret är nedstängt och jag inte har någon arbetsuppgift under tiden. Har hen rätt att tvinga mig att ta tjänstledigt?

Min arbetsgivare tycker att jag ska vara tjänstledig (+ ta ut resterande semesterdagar) då kontoret är nedstängt och jag inte har någon arbetsuppgift under tiden. Har hen rätt att tvinga mig att ta tjänstledigt? SVAR: Hej, Arbetsgivaren kan aldrig tvinga dig till att ta obetald semester – även om företaget stänger ska du ha lön.

Det förutsätter att du har varit anställd tillräckligt länge hos arbetsgivaren. Du behöver ha varit anställd i minst tolv månader under de senaste två åren alternativt de senaste sex månaderna. Kan jag få a-kassa om jag är tjänstledig? Nej, om du är tjänstledig har du i regel inte rätt till a-kassa. Det finns dock två undantag, hälsoskäl och annat arbete.

Har jag rätt att ta tjänstledigt

Läs mer om studieledighet här. Tjänstledighet för politiska uppdrag. Du har rätt att få tjänstledigt för  Du har även rätt att ta tjänstledigt för att studera. Det förutsätter att du har varit anställd tillräckligt länge hos arbetsgivaren. Du behöver ha varit anställd i minst tolv  5 jul 2019 Jag vill ta tjänstledigt från mitt jobb, som är en tillsvidareanställning, för att resa utomlands i ett Har jag rätt att ta tjänstledigt hur länge jag vill? En arbetstagare har rätt till tjänstledighet för studierEnligt 1 § studieledighetslagen har en arbetstagare som vill utbilda sig rätt att få ledighet från sin anställning  När man ansöker om tjänstledighet för studier så har arbetsgivaren rätt att Min utländska partner har fått jobb inom FN och jag vill givetvis ta tjänstledigt för att  6 apr 2021 Tjänstledighet för studier. Du har enligt studieledighetslagen rätt att få tjänstledigt från din anställning för att studera.
Regressiv skatt lander

Fråga: Jag arbetar på en bank som har det kollektivavtal som gäller mellan Finansförbundet och BAO. Jag vill ta tjänstledigt för att starta egen verksamhet. Jag kommer i huvudsak handla med aktier i egen regi och i bolagsformen aktiebolag. Min arbetsgivare vill … Fråga: Kan jag få tjänstledigt för att prova annat jobb vid sjukskrivning? Svar: Ja, säger Lagen om rätt till ledighet för att på grund av sjukdom prova annat arbete. Denna lag ger en arbetstagare rätt att vara ledig från sitt arbete för att pröva ett annat arbete i samband med längre sjukskrivningar.

Medarbetaren har också rätt att välja arrangör av utbildningen helt fritt.
Buss strömstad göteborg







Vad jag förstår har man inte rätt att få tjänstledigt för att prova ett arbete hos en annan arbetsgivare. Stämmer det? Om jag vill prova ett annat jobb hos samma arbetsgivare, finns det då något tak för hur länge jag kan begära tjänstledighet som längst? /Vill gå vidare

Jenny Svar: I lagstiftningen finns det ingen rätt till ledighet för att prova annat arbete. Det innebär att arbetsgivaren kan neka sådan tjänstledighet. I normalfallet är det din arbetsgivare som avgör om du kan få vara tjänstledig eller inte. De flesta arbetsgivare brukar ändå ge tjänstledigt, oftast upp till sex månader. Om du vill söka tjänstledigt så måste du ta upp frågan med din chef för att komma överens om en tjänstledighet. Du har rätt att ta tjänstledigt i upp till ett halvår för att driva företag, en gång per arbetsgivare som du är anställd hos.